Szkolny Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Kotli
Jak zorganizować młodzieży warunki do nauki w domu oraz jak zadbać
o bezpieczeństwo związane z aktywnością w sieci.
W okresie przymusowej, dłuższej przerwy w nauce szkolnej młodzież ma dużo niewykorzystanej energii, którą warto jest teraz umiejętnie zagospodarować.
Jak sprawić, aby nauka stała się przyjemniejsza? Jak pomóc młodemu człowiekowi zmobilizować się do pracy?
- Dobra organizacja nauki
- Ustal stałe miejsce i stały czas nauki
- pobudka o tej samej godzinie każdego dnia,
- toaleta poranna,
- śniadanie
- ubranie się,
- gotowość do podjęcia nauki.
- Odpowiednie miejsce do nauki to pomieszczenie, które jest uporządkowane i dobrze wywietrzone.
- Ustal codzienne małe cele do realizacji
- dziecko powinno wiedzieć czego każdego dnia będzie się uczyło i jak długo.
- Małe, krótkie zadania to pełna koncentracja na zadaniu, kontrola realizacji.
- Ustal nagrody, korzyści za systematyczność w nauce, np.:
- wspólna zabawa o wyznaczonej godzinie,
- wspólne gry planszowe,
- wspólne przygotowanie ulubionego deseru itp.
- Systematyczność
- ucz się mało, ale codziennie.
- Pozytywna ocena rezultatów pracy młodego człowieka
- pochwały motywują dziecko do nauki, pracy, użyj poniższych zwrotów:
- “wierzę, że wykonasz to zadanie”,
- “dobrze ci idzie”,
- “nie udało się, spróbuj jeszcze raz! potrafisz!”
- “jesteś super”,
- “wiedziałam, że ci się uda”,
- “świetnie dajesz sobie radę”, itp.
Oraz najważniejsze: “KOCHAM CIĘ, SYNKU”, “KOCHAM CIĘ, CÓRECZKO”.
- Stosowanie różnych technik ułatwiających zapamiętywanie
- używanie kolorowych zakreślaczy, naklejek – separatorów (karteczek samoprzylepnych) do podkreśleń w notatkach;
- bazowanie na skojarzeniach.
- Umiejętne zaplanowanie przerw i wypoczynku
- Zarządzanie czasem
Rodzicu zadbaj o to, aby twoje dziecko mogło uczyć się w optymalnym czasie, czyli w godzinach:
- od 10:00 do 14:00, a następnie od 16:00 do 18:00 (lub od 17:00 do 21:00 dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, szkoły ponadgimnazjalnej i ponadpodstawowej).
- Należy planować pracę uwzględniając przerwy
- nauka 45 minut i przerwy 10 minutowe
lub - nauka 25 minut i przerwy 5 minutowe,
po 2 godzinach nauki należy zrobić dłuższą przerwę, np. 30 minut.
- Uwaga niebezpieczeństwo! POŻERACZE CZASU:
- Internet: np. portale społecznościowe, szum informacyjny, gry online;
- telewizja, np. seriale;
- bałagan na biurku, w notatkach, w głowie – brak priorytetów;
- prokrastynacja (odkładanie realizacji zadań na później);
- perfekcjonizm (trudności z dokończeniem, ulepszanie, poprawianie).
- Odpoczynek
- Lista gier, edukacyjno – terapeutycznych:
- Monopoly, Szachy, Carcassone, Sudoku, Scrable, Tajniacy, Dixit, Jenga, Mistakos
Uwaga!
Ważnym elementem prawidłowego wypoczynku jest przebywanie na świeżym powietrzu. W obecnym czasie można przebywać tylko we własnym ogrodzie lub na balkonie. Proszę unikać spotkań z innymi dziećmi.
KILKA UWAG DOTYCZĄCYCH BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
- Rodzice, kontrolujcie z jakich stron w sieci korzystają wasze dzieci.
Młodzież przerywa aktywność w Internecie w momencie, gdy pojawia się przy nim rodzic.
Do najbardziej szkodliwych treści w Internecie należy zaliczyć: treści pornograficzne, szczególnie z wykorzystaniem przemocy oraz prezentujących dewiacyjne zachowania seksualne; treści prezentujące przemoc i okrucieństwo; treści promujące zachowania autodestrukcyjne (samookaleczenia, samobójstwa, zażywanie substancje psychoaktywne, wyniszczające diety, itp.); treści dyskryminacyjne nawołujące do wrogości lub nienawiści wobec osób, grup społecznych, narodowościowych, religijnych.
W okresie kwarantanny treści zawierające nieprawdziwe informacje dotyczące sytuacji koronawirusa zarówno te wzbudzające niepotrzebny lęk, jak i te lekceważące zagrożenia, też należy uznać za szkodliwe. Zalecenia dotyczące kwarantanny, bezpieczeństwa, edukacji podawane są na stronach Głównego Inspektora Sanitarnego, stronach Ministerstwa Zdrowia oraz witrynach szkół.